Algemene Voorwaarden

1.Definities

In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder: Floorworks bv: de verkoper, gevestigd aan de Gildestraat 14, unit 32 8263 AH te kampen, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 85099805. Koper: iedere natuurlijke of rechtspersoon aan wie Floorworks bv producten levert, ter beschikking stelt, diensten verricht, een overeenkomst aangaat, of met wie Floorworks bv in onderhandeling is over een overeenkomst. Overeenkomst: iedere koop- of opdrachtsovereenkomst tussen Floorworks bv en Koper, inclusief wijzigingen, aanvullingen, en alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en uitvoering van die overeenkomst.

2. Toepasselijkheid

Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen Floorworks bv en Koper, evenals op alle daarmee samenhangende rechtshandelingen. Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts geldig indien schriftelijk overeengekomen. Een wijziging of aanvulling geldt uitsluitend voor de betreffende overeenkomst. Eventuele inkoop- of andere voorwaarden van Koper zijn niet van toepassing, tenzij Floorworks bv  dit schriftelijk aanvaardt. Indien een bepaling in deze voorwaarden nietig is of wordt vernietigd, blijven de overige bepalingen van kracht. Floorworks bv en Koper zullen dan in overleg treden om de nietige of vernietigde bepaling te vervangen, met zoveel mogelijk behoud van de oorspronkelijke strekking. Indien onduidelijkheid bestaat over de uitleg van één of meer bepalingen, dient interpretatie plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze voorwaarden.

3. Aanbod, informatie en totstandkoming overeenkomst

Alle offertes van Floorworks bv zijn vrijblijvend, tenzij anders aangegeven. Floorworks bv behoudt zich het recht voor om bestellingen en/of opdrachten te weigeren of voorwaarden aan de levering te stellen. Offertes van Floorworks bv zijn veertien (14) dagen geldig, tenzij anders vermeld. Indien de aanvaarding van Koper (ook op ondergeschikte punten) afwijkt van de offerte, is Floorworks bv hier niet aan gebonden. De overeenkomst komt dan niet tot stand tenzij schriftelijk anders aangegeven door Floorworks bv. Een samengestelde prijsopgave verplicht Floorworks bv niet tot uitvoering van een deel van de opdracht tegen een deel van de offerteprijs. Offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders. Specificaties door Floorworks bv zoals aantallen, maten en gewichten zijn zorgvuldig opgesteld, maar niet bindend. Afwijkingen kunnen optreden en monsters zijn slechts indicatief. Door Floorworks bv verstrekte afbeeldingen, monsters, en modellen blijven eigendom van Floorworks bv en mogen zonder schriftelijke toestemming niet worden gekopieerd of aan derden worden overhandigd. Als op basis van een aanbod geen overeenkomst wordt gesloten, kan Floorworks bv een redelijke vergoeding in rekening brengen voor de kosten van de aanbieding, zoals ontwerp- of begrotingskosten, mits Floorworks bv Koper hier schriftelijk op heeft gewezen. Bij een offerteaanvraag geeft Koper Floorworks bv toestemming om hierover contact op te nemen, totdat Koper schriftelijk aangeeft geen gebruik meer te willen maken van de offerte.

4. Prijs en tarieven

Tenzij anders overeengekomen, zijn alle prijzen exclusief btw en andere heffingen, rechten, kosten en eventuele verzend-, voorrij-, of transportkosten. Alle prijzen in documenten van Floorworks bv zijn onder voorbehoud van fouten en wijzigingen. Floorworks bv  heeft het recht om prijswijzigingen vanwege wisselkoersen, heffingen en belastingen aan Koper door te berekenen. Koper heeft het recht om de overeenkomst te ontbinden als de prijswijziging binnen drie (3) maanden na de overeenkomst meer dan 10% bedraagt. Ontbinding dient schriftelijk te gebeuren binnen één (1) week na kennisgeving van de prijswijziging. Bij het aangaan van de overeenkomst kan een vaste prijs worden afgesproken. Indien niet overeengekomen, wordt de prijs bepaald op basis van het dan geldende uurloon en werkelijke kosten. Indien Koper wijzigingen wil doorvoeren binnen vijf (5) werkdagen voor de leverdatum, kan Floorworks bv € 250,- aan wijzigingskosten in rekening brengen. Achteraf doorgevoerde wijzigingen geven Floorworks bv het recht om het kortingspercentage aan te passen. Floorworks bv is niet verantwoordelijk voor afwijkende hoeveelheden materiaal, ook als Floorworks bv een schatting heeft gemaakt op basis van een plattegrond of een voorinspectie heeft uitgevoerd. De verantwoordelijkheid voor de afgenomen hoeveelheden ligt altijd bij Koper.

5. Betaling en betalingsvoorwaarden

Bij de totstandkoming van de overeenkomst wordt 50% van de offerteprijs aanbetaald. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, dient (resterende) betaling uiterlijk 3 werkdagen voor leverdatum te zijn betaald. Bij overschrijding van een overeengekomen betalingstermijn wordt de volledige vordering tot betaling direct opeisbaar. Koper is dan vanaf het verstrijken van de betalingstermijn van rechtswege, zonder dat enige nadere ingebrekestelling in verzuim en daarmee vanaf het intreden van het verzuim een rente verschuldigd over het opeisbare bedrag (inclusief BTW). In geval van consumentenkoop is de rente gelijk aan de

wettelijke rente ex art. 6:119 BW. Voor ondernemers is de rente gelijk aan de wettelijke (handels)rente ex art. 6:119a BW. De rente over het opeisbare bedrag

zal worden berekend vanaf het moment dat Koper in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag. Indien na aanmaning door Floorworks bv betaling alsnog uitblijft, is zij gerechtigd aan Koper buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen conform de staffel Buitengerechtelijke Incassokosten (BIK) ingevolge de Wet normering buitengerechtelijke incassokosten en het bijbehorende besluit. Indien door Floorworks bv, uit coulanceoverwegingen of anderszins, aan Koper uitstel voor het verrichten van enige prestatie wordt gegeven, heeft de nieuwe termijn steeds een fataal

karakter. Elke overeenkomst wordt door Floorworks bv aangegaan onder de opschortende voorwaarde dat koper, op grond van door Floorworks bv in te winnen inlichtingen, voldoende kredietwaardig blijkt. Tijdens de uitvoering van de overeenkomst is Floorworks bv gerechtigd de nakoming van zijn verplichtingen op te schorten, totdat Koper op verzoek en ten genoegen van Floorworks bv zekerheid heeft gesteld voor de nakoming van al zijn verplichtingen uit de overeenkomst.

Koper is niet gerechtigd tot verrekening van een vordering zijnerzijds met een vordering van Floorworks bv, tenzij dit hem op basis van een in kracht van gewijsde gegane rechterlijke uitspraak wordt toegestaan. Zolang Koper de door hem verschuldigde (koop)som c.q. tegenprestatie, voor zover opeisbaar, niet heeft voldaan, is Floorworks bv gerechtigd de nakoming van haar verplichtingen op te schorten en reeds gemaakte kosten in rekening te brengen. Koper heeft niet het recht om zijn verplichtingen op te schorten.

6. Planning

Verantwoordelijkheid van de Klant voor Data-inplanning De klant is zelf volledig verantwoordelijk voor het tijdig en correct inplannen van alle benodigde gegevens en activiteiten. Dit omvat het plannen van afspraken, het uploaden van bestanden, het aanleveren van informatie en het monitoren van eventuele wijzigingen in de planning. Gemiddelde Wachttijd voor Nieuwe Inplanning en Wijzigingen Indien er een nieuwe afspraak moet worden ingepland, bedraagt de gemiddelde wachttijd 8-10 weken. Ook wijzigingen in reeds geplande data kunnen enkel 8-10 weken vooruit worden ingepland. De klant dient hiermee rekening te houden bij het plannen van werkzaamheden om verstoringen in het proces te voorkomen. Gevolgen van Niet-tijdig of Onvolledig

Inplannen Floorworks bv kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele vertragingen, gemiste deadlines, of andere gevolgen die voortvloeien uit het niet tijdig of volledig inplannen van data door de klant. De klant erkent dat het eigen nalaten of vergeten om tijdig te plannen geen grond biedt voor claims tegen Floorworks bv . Wijzigingen in Geplande Data Indien de klant wijzigingen wenst aan te brengen in de ingeplande data, is hij/zij verantwoordelijk om dit tijdig en zelfstandig te regelen. Tenzij anders schriftelijk overeengekomen, ligt de verantwoordelijkheid voor het inplannen van wijzigingen bij de klant, en niet bij Floorworks bv. Controle en Monitoring van Ingeplande Data De klant dient zelf de ingeplande data zorgvuldig te controleren en te monitoren om te waarborgen dat alles correct en naar wens is ingepland. Eventuele noodzakelijke aanpassingen dienen door de klant zelf te worden doorgevoerd.

7. Afleveringstermijn

De door Floorworks bv opgegeven afleveringstermijn voor producten en/of termijn voor het verrichten van diensten, is gebaseerd op de ten tijde van het sluiten van de overeenkomst voor Floorworks bv geldende omstandigheden en voor zover afhankelijk van prestaties van derden, op de door die derden aan Floorworks bv verstrekte gegevens. De afleverings- en/of uitvoeringstermijn zal door Floorworks bv zoveel mogelijk in acht worden genomen, doch deze door Floorworks bv opgegeven (lever)tijden zijn slechts indicatief. Het zijn dus geen fatale termijnen. Indien een besteld artikel niet meer op voorraad is of niet meer leverbaar blijkt te zijn, behoudt Floorworks bv het recht om het artikel niet te leveren. Floorworks bv kan in dat geval een vergelijkbaar alternatief aanbieden. De consument zal hierover worden geïnformeerd en heeft het recht om te kiezen voor het aangeboden alternatief of om de overeenkomst kosteloos te ontbinden. Genoemde termijnen gaan in op de datum van de schriftelijke orderbevestiging of bevestiging anderszins door Floorworks bv. Indien Floorworks bv voor de uitvoering van de overeenkomst gegevens dan wel hulpmiddelen nodig heeft die door Koper moeten worden verstrekt, gaan de termijnen in op de dag dat alle benodigde gegevens of hulpmiddelen in het bezit zijn van Floorworks bv, doch niet eerder dan op de datum van de orderbevestiging. Bij overschrijding van enige termijn heeft Koper geen recht op (schade)vergoeding ter zake. Koper heeft in dat geval evenmin recht op ontbinding of opzegging van de overeenkomst, tenzij de overschrijding van de termijn zodanig is dat van Koper redelijkerwijs niet kan worden verlangd dat hij (het desbetreffende gedeelte van) de overeenkomst in

stand laat. Het verzuim van Floorworks bv treedt niet eerder in dan nadat Koper Floorworks bv schriftelijk in gebreke heeft gesteld, in welke ingebrekestelling een redelijke termijn is vermeld waarbinnen Floorworks bv de overeenkomst alsnog kan nakomen en de nakoming na het verstrijken van de laatstbedoelde termijn nog steeds is uitgebleven. Floorworks bv heeft te allen tijde het recht de producten in gedeelten (af) te leveren.

8. Verplichtingen van de Koper

Koper is gehouden Floorworks bv tijdig alle informatie te verstrekken, welke Floorworks bv naar haar oordeel voor een correcte uitvoering van de overeenkomst nodig heeft. Het aanbod is gebaseerd op de daartoe door Koper verstrekte informatie (waaronder bijvoorbeeld een tekening en bouwkundige informatie), waarbij Floorworks bv mag vertrouwen op de juistheid en volledigheid daarvan. De door Koper verstrekte informatie zal als uitgangspunt dienen voor de totstandkoming van de overeenkomst. De door Floorworks bv uitgevoerde berekeningen op basis van de door Koper verstrekte informatie, zijn met zorg gedaan, maar niet bindend. Koper staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan Floorworks bv verstrekte informatie, ook indien deze van derden afkomstig is. Wijzigingen in de opdracht of in de door Koper verstrekte informatie, bijvoorbeeld voor het af te nemen aantal producten, komen voor rekening en risico van Koper. Koper zorgt ervoor dat Floorworks bv tijdig kan beschikken: over de voor het uitvoeren van de werkzaamheden benodigde gegevens en goedkeuringen; over het leeggeruimde, vlak, droog en bezemschoon opgeleverde gebouw op kamertemperatuur (18 tot 20 graden), waarin het werk moet worden uitgevoerd, ook eventuele plinten dienen te zijn verwijderd; op rechte, onbeschadigde muren kunnen plinten worden gemonteerd. Indien de muren niet recht zijn, kan geen aanspraak worden gemaakt op het voorkomen van kiervorming tussen muren, vloeren en plinten. Kiervormingen die ontstaan als gevolg van afwijkingen in de rechtlijnigheid van de muren en vloeren vallen buiten de aansprakelijkheid. over voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer van materialen en hulpmiddelen; over aansluitingsmogelijkheden voor elektrische machines, verlichting, verwarming, gas, perslucht en water; over schone, veilige en gezonde omstandigheden in de ruimte waarin de werkzaamheden dienen te worden verricht. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Floorworks bv zijn verstrekt, heeft Floorworks bv het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten - volgens de gebruikelijke tarieven van Floorworks bv - bij Koper in rekening te brengen.

Koper zorgt ervoor dat op de locaties waar de werkzaamheden worden verricht Floorworks bv , diens personeel en door Floorworks bv ingeschakelde derden tijdig, kosteloos en met leveringsgarantie kan beschikken over de benodigde (nuts) voorzieningen, zoals elektriciteit, (drink)water, gas, telecom of rioleringsaansluiting. De kosten behorende bij deze voorzieningen zijn voor rekening van Koper. Koper dient ervoor te zorgen dat de door derden te verrichten werkzaamheden, welke niet tot de met de Floorworks bv overeengekomen werkzaamheden behoren, voor aanvang van de werkzaamheden van Floorworks bv worden verricht en afgerond, of in ieder geval zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk door Floorworks bv daarvan geen vertraging ondervindt. Koper is verantwoordelijk voor de toestand van de gebouwen/ locaties waar en de installaties of delen daarvan rondom, waaronder, waarin of waarboven de werkzaamheden worden verricht, alsmede voor de omstandigheden die de uitvoering van de werkzaamheden verhinderen of ernstig belemmeren.Koper is verplicht Floorworks bv , diens personeel en door Floorworks bv ingeschakelde derden tijdig voor gevaarlijke situaties te waarschuwen. Indien van toepassing zorgt Koper ervoor dat het opstookprotocol voor de vloerverwarming volledig is opgevolgd voordat Floorworks bv (of een door haar ingeschakelde derde) de overeengekomen werkzaamheden uitvoeren. Koper dient ervoor te zorgen dat de producten plat liggen in de ruimtes waarin het gelegd moet worden. Koper draagt het risico voor schade veroorzaakt door: onjuistheden in de door of namens Koper verstrekte gegevens; gebreken in materialen of hulpmiddelen die door Koper ter beschikking zijn gesteld; (bodem)verontreiniging, milieubelastende stoffen en/of bacteriën (bijvoorbeeld asbest) in of bij de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht; gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht; onjuistheden in de door Koper verlangde onstructies en werkwijzen; onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden. Koper is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat de zaken hem ter beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetreffende werkzaamheden zijn uitgevoerd.

Daarbij behoort Koper te onderzoeken of kwaliteit en/of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn overeengekomen. Hier geldt onverminderd het gestelde in artikel 13. De koper dient eventuele wijzigingen per mail bekend te maken bij Floorworks bv.

9.Levering / afhaal:

Koper stelt Floorworks bv (dan wel een door haar ingeschakelde derde) in de gelegenheid de producten te leveren. Levering geschiedt zoveel mogelijk tussen acht uur ochtend (08:00) en acht uur avond (20:00). Een overmacht situatie (waaronder, file of autopech) kan resulteren in vertraging of uitstel van levering. Floorworks bv is NIET verantwoordelijk voor eventuele gevolgschade die hieruit voortvloeit. De koper blijft zelf verantwoordelijk. Floorworks bv zal er alles aan doen om dit binnen zijn mogelijkheden zo snel mogelijk op te lossen. De Koper is verantwoordelijk voor de bereikbaarheid van de locatie. Floorworks bv dient door Koper in staat te worden gesteld om met een palletwagen de voordeur te bereiken. Indien de locatie echter niet toegankelijk is (bijvoorbeeld door zandhopen of het ontbreken van bestrating), zal de levering plaatsvinden tot het punt waar de palletwagen kan komen. Eventuele extra kosten of risico's die hierdoor ontstaan, zijn voor rekening van de Koper. Levering geschiedt indien mogelijk tot aan de voordeur. Indien de voordeur niet met een palletwagen kan worden bereikt, wordt geleverd op het dichtstbijzijnde bereikbare punt bij de locatie. Het is de verantwoordelijkheid van Koper om het geleverde zo snel mogelijk na de levering binnen, op een daarvoor geschikte plek, op te slaan. Schade aan producten, ontstaan door weersomstandigheden, komen niet voor rekening van Floorworks bv. Wanneer Koper niet aanwezig is op de overeengekomen leverdatum en er om die reden niet geleverd wordt, draagt Koper desalniettemin de kosten die met de levering gemoeid zijn. Bij een verkeerd geleverde artikel of vertraging door een zieke collega is Floorworks bv NIET verantwoordelijk voor eventuele gevolgschade die hieruit voortvloeit. De koper blijft zelf verantwoordelijk. Floorworks bv zal er alles aan doen om dit binnen zijn mogelijkheden zo snel mogelijk op te lossen. Bestellingen kunnen uitsluitend na volledige betaling worden afgehaald. Bestellingen zijn af te halen op hetzelfde adres als onze showroom. Deze heeft afwijkende openingstijden dan onze showroom. Zie onze website.

10.Uitvoering van de overeenkomst

Floorworks bv zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap en regelgeving. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft Floorworks bv het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. Zulks voor rekening van Koper. Leverancier heeft het recht de opdracht terug te geven indien de opdracht niet past binnen de voorwaarden van de opdracht. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd kan Floorworks bv de uitvoering van de onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat Koper de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd. Met egaliseren bedoeld Floorworks bv het glad maken / nivelleren van de basisvloer. Dus niet waterpas maken! Problemen die ontstaan door oneffenheden in de basisvloer is Floorworks bv niet aansprakelijk voor. Als plaats van levering geldt het adres dat de klant aan de uitvoerende partij heeft doorgegeven. Consument verstrekt geen opdracht waarbij de werkzaamheden in het buitenland of op de Waddeneilanden plaatsvinden. Consument verklaart de woning tegen de gebruikelijke risico’s te hebben verzekerd. De klant is eindverantwoordelijk voor de ingekochte producten per m2. Indien er een tekort is in de hoeveelheid ingekochte producten is Floorworks bv niet verwijtbaar en dient de klant de extra producten op eigen kosten in te kopen. Als de vloer eenmaal is gelegd en later blijkt dat de kleur niet overeenkomt met de verwachting, kan de vloer niet worden geretourneerd en vindt er geen terugbetaling plaats. De klant is verantwoordelijk voor het controleren van de kleur bij bestelling en levering. Indien de klant van mening is dat er sprake is van gebreken, dient dit beoordeeld te worden door een onafhankelijke, onpartijdige vloerinspecteur. De inspectiekosten zijn voor rekening van de klant. Als uit het inspectierapport blijkt dat de tekortkoming aan Floorworks bv te wijten is, worden de kosten door Floorworks bv vergoed. Afspraken welke tussen Consument en Floorworks bv worden gemaakt zijn niet bindend voor Floorworks bv. Floorworks bv is niet verantwoordelijk voor bouwtechnische gebreken. De ruimte moet wind- en waterdicht zijn. Floorworks bv is niet verantwoordelijk voor gebreken in de basisvloer. Floorworks bv schuurt geen vloeren op welke niet door Floorworks bv zijn geëgaliseerd. Consument is ervan bewust dat gelegd wordt in visgraatmotief of halfsteenmotief. Consument draagt het risico voor schade veroorzaakt door: onjuiste en/of onvolledige gegevens die door Consument zijn verstrekt; plinten welke tijdens het egaliseren en / of leggen van de vloer niet zijn verwijderd door consument; ondervloeren welke niet door Floorworks bv zijn geëgaliseerd en oneffenheden bevatten van meer dan 2mm per m2; uitzetten van laminaatvloeren of het ontstaan van kieren waarbij de ondervloer niet bij Floorworks bv is aangeschaft en door Floorworks bv is geplaatst; onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden; onjuistheden in de door Consument verlangde constructies en werkwijzen; Het niet afdekken van elektra voorzieningen welke onder de vloer verwerkt zijn waar geëgaliseerd moet worden. Radiatoren die op laminaatvloeren staan met volledig gewicht en warmte. gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht; gebreken in materialen of hulpmiddelen die door Consument ter beschikking zijn gesteld tenzij de schade het gevolg is van de omstandigheid dat Floorworks bv heeft nagelaten om Consument te waarschuwen voor onjuistheden in de opdracht die hij kende of behoorde te kennen of heeft nagelaten Consument op grond van artikel 4 lid 3 te informeren.

11. Locatie vereisten

Stucresten: De vloer dient vrij te zijn van stucresten. Indien aanwezig, schuur deze restanten voorafgaand aan de egaliseeropdracht weg met een vloerschuurmachine en verwijder het stof met een stofzuiger.

Ruimte schoon opleveren: Lever de ruimte bezemschoon op. Is de ruimte niet schoon of leeg, dan kan de egaliseerder niet aan het werk en moet er een nieuwe afspraak worden ingepland (wachttijd 6-8 weken).

Wanden afplakken: Indien de wanden al zijn geverfd of voorzien van behang (vlies), zorg ervoor dat deze tot minimaal 120 cm vanaf de vloer zijn afgeplakt om beschadigingen te voorkomen.

Keuken afplakken: Als de keuken al geplaatst is, plak deze tot minimaal 120 cm vanaf de vloer af.

Kruipluiken: Verwijder kruipluiken voorafgaand aan het egaliseren.

Ventilatie: Zorg ervoor dat alle ramen en deuren open staan voor voldoende ventilatie na het egaliseren. Indien de egaline niet voldoende droogt, moet er een nieuwe datum voor het leggen ingepland worden (wachttijd 6-8 weken).

Droging egaline: Na het egaliseren moet de vloer de eerste dag op natuurlijke wijze drogen in combinatie met het openzetten van ramen en deuren voor voldoende ventilatie om het droogproces te versnellen. De dag erop kan de verwarming hierbij worden aangezet op 18 graden. Dit is cruciaal om te voorkomen dat het egaline te lang nat blijft. Als de egaline niet voldoende droogt, moet er een nieuwe datum voor het leggen ingepland worden.

Acclimatiseren: Laat de vloeren op kamertemperatuur acclimatiseren vóór het leggen.

Restafval: Onze leggers nemen geen restafval mee, zorg hier zelf voor.

Meubels: Na oplevering kunnen na 24 uur zware meubels geplaatst worden op de vloer. Plaats hierbij altijd viltjes onder de meubels om krassen te voorkomen bij het schuiven en tillen.

Sleutels: Het is niet toegestaan sleutels aan leggers over te dragen.

Eindcontrole: Loop na de legopdracht alles door met de leggers. Heeft u opmerkingen, geef deze dan direct aan. Als de leggers geen Nederlands spreken, kunt u uw vragen via de chat stellen of bellen naar onze planning.

12.Voorbereiding egaliseren

Maak de ruimte leeg: Zorg ervoor dat alle meubels en obstakels uit de te egaliseren ruimte zijn verwijderd.

Reinig de vloer: Maak de vloer vrij van stof en vuil door deze grondig te vegen of te stofzuigen.

Controleer de vochtigheid: Zorg dat de vloer volledig droog is voor een optimale hechting van het egaliseermiddel.

Controleer op scheuren en gaten: Indien aanwezig, dient de klant deze af te dichten voorafgaand het egaliseren en/of leggen.

Het egaliseren is bedoeld om de vloer glad te maken en is niet geschikt voor het opvullen van grote oneffenheden of het volledig waterpas maken van de vloer. Bestaande oneffenheden blijven in de vloer.

Voorbereiding leggen (Klik PVC, Plak PVC of Laminaat)

Om ervoor te zorgen dat het leggen van klik PVC, plak PVC of laminaat zo soepel mogelijk verloopt, verzoeken wij u vriendelijk om de volgende voorbereidingen te treffen:

Maak de ruimte leeg: Verwijder alle meubels en obstakels uit de ruimte waar de vloer gelegd wordt.

Controleer de ondervloer: Zorg dat de ondervloer vlak, schoon en droog is. Eventuele ongelijkheden of beschadigingen moeten vooraf gerepareerd worden. Er mogen geen spellingen in de basisvloer zitten.

Ventilatie: Houd de ruimte goed geventileerd (ramen en deuren open), vooral als u kiest voor plak PVC, zodat de lijm goed kan hechten. Egaline is normaliter droog binnen 24 uur, mits de juiste handelingen worden getroffen.

Basisvloer

Randen: Kit de randen van de vloer met siliconenkit om te voorkomen dat de egaline wegzakt bij eventuele kieren. (Indien van toepassing)

Gaten in de basisvloer: Vul eventuele gaten in de basisvloer voorafgaand aan de egaliseerdatum met reparatiemortel.

Scheuren: Vul scheuren in de basisvloer met reparatiemortel om te voorkomen dat de egaline wegloopt of zakt.

Floorworks bv is niet verantwoordelijk voor de oneffenheden in de basisvloer, tijdens het egaliseren worden de oneffenheden in de basisvloer niet verwijderd. Door middel van egaline wordt uw vloer beplakbaar gemaakt voor het PVC. De vloer wordt niet over de gehele ruimte waterpas geëgaliseerd: de oneffenheden in de bestaande basisvloer zullen blijven bestaan en kunnen niet uit de vloer worden geëgaliseerd, en Floorworks bv kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

Floorworks bv is niet verantwoordelijk voor oneffenheden in de basisvloer welke niet door Floorworks bv zijn geëgaliseerd.

Floorworks bv levert de opdracht op zonder randafwerking indien consument geen plinten heeft besteld, verantwoordelijkheid voor de afwerking van de randen van de vloer ligt in dit geval bij de consument.

13.Retourneren en annuleren

Koper mag maximaal tien procent (10%) ongeopende en onbeschadigde pakken vloer retour melden, mits de bestelling voorraad artikelen betreft. De retouraanvraag dient te worden ingediend binnen 14 werkdagen na lever- / leg datum. Koper heeft buiten deze termijn geen recht meer op retour. Floorworks bv brengt € 50,- handelingskosten in rekening. Op verzoek van Koper specifiek bestelde artikelen kunnen niet worden geretourneerd. Randartikelen neemt Floorworks bv niet retour.

Koper kan enkel een retour aanvraag indienen door het retourformulier in te vullen op de website. Zonder aanvraag en afspraak neemt Floorworks bv geen retour in behandeling.

Overeengekomen legservice kan tot 14 werkdagen voor de afgesproken legdatum per mail gewijzigd of geannuleerd worden. Hiervoor rekent Floorworks bv 30% van het orderbedrag aan kosten. Bij verplaatsing en / of annulering binnen 14 werkdagen is Koper een schadevergoeding verschuldigd van 50% (met een minimum bedrag van € 450,- per geplande dag) van hetgeen hij bij de uitvoering van de overeenkomst voor het leggen van de vloer had moeten betalen, tenzij partijen anders zijn overeengekomen.

Het percentage als bedoeld in lid 11.2 bedraagt 50%, indien de annulering van een overeenkomst door Koper geschiedt terwijl Koper er al van in kennis is gesteld dat de op- of aflevering- of een deel ervan indien het een deellevering betreft – kan plaatsvinden.

Bij annulering binnen 14 werkdagen voor levering / afhaal van uw bestelling zonder legservice brengt Floorworks bv 50% van het factuurbedrag in rekening bij koper.

Bij annulering buiten 14 werkdagen voor levering / afhaal van uw bestelling zonder legservice brengt Floorworks bv 30% van het factuurbedrag in rekening bij koper.

Sluit de koper een overeenkomst met een “actie”, dan vervalt zijn/haar recht op retour volledig.

Indien vanuit de verantwoordelijkheid van de koper om welke reden dan ook de legservice niet door kan gaan op de afgesproken data, heeft Floorworks bv het recht om kosten in rekening te brengen a € 450,- per geplande werkdag(deel).

14.Overmacht

Indien Floorworks bv door een niet toerekenbare tekortkoming (‘overmacht’) niet aan haar verplichtingen jegens Koper kan voldoen, worden die verplichtingen opgeschort voor de duur van de overmachtstoestand.

Onder overmacht van Floorworks bv wordt verstaan elke van de wil van Floorworks bv onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van (het betreffende gedeelte van) haar verplichtingen jegens Koper wordt verhinderd, vertraagd of oneconomisch gemaakt of waardoor de nakoming van deze verplichtingen in redelijkheid niet van Floorworks bv kan worden verlangd.

Onder overmacht zijn mede begrepen alle omstandigheden, welke redelijkerwijs geacht moeten worden aan levering of tijdige levering van het verkochte, respectievelijk (tijdige) op- of aflevering, in de weg te staan, zoals niet of niet tijdige levering aan Floorworks bv door haar leverancier, in welke gevallen Floorworks bv de keuze heeft de levering uit te stellen of de (koop)overeenkomst te ontbinden.

Partijen zullen elkaar zo spoedig mogelijk van een (mogelijke) overmachtstoestand op de hoogte stellen. Floorworks bv is tijdens de overmachttoestand niet gehouden tot vergoeding van enige (directe of indirecte) schade van of bij Koper, noch is Floorworks bv daartoe gehouden na beëindiging van de overeenkomst.

Indien de overmachtstoestand drie maanden heeft geduurd, hebben beide partijen het recht de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden.

15. Eigendomsvoorbehoud

De eigendom van de producten gaat, niettegenstaande de feitelijke af- of oplevering, pas over op Koper nadat deze al hetgeen hij ter zake krachtens overeenkomst afgeleverde of af te leveren producten (of diensten) aan Floorworks bv verschuldigd is of zal worden, volledig heeft voldaan, daaronder mede begrepen de koop/aanneemsom, eventuele ingevolge deze voorwaarden of de overeenkomst verschuldigde toeslagen, rente, belastingen en kosten, alsmede ter zake eventueel krachtens zodanige overeenkomst verrichte of te verrichten werkzaamheden. Ieder bedrag dat van Koper wordt ontvangen, zal allereerst strekken ter voldoening van die vorderingen die Floorworks bv op Koper mocht hebben ten aanzien van welke Floorworks bv niet een eigendomsvoorbehoud heeft gemaakt. Daarna zal ieder bedrag dat van Koper wordt ontvangen, allereerst strekken ter voldoening van alle eventueel verschuldigde rente en kosten als bedoeld in artikel 5. Voordat de eigendom van de producten op Koper is overgegaan, is Koper niet gerechtigd de producten aan derden te verhuren of

in gebruik te geven, aan derden te verpanden, of anderszins ten behoeve van derden te bezwaren. Koper is slechts gerechtigd de producten, waarvan Floorworks bv eigenaar is, aan derden te verkopen of (af) te leveren, voor zover dit in het kader van Koper zijn normale bedrijfsuitoefening noodzakelijk is. Koper is gehouden de onder eigendomsvoorbehoud afgeleverde producten zorgvuldig en als herkenbaar eigendom van Floorworks bv te bewaren en deze te verzekeren tegen risico’s als brand, ontploffing, schade en diefstal. Op eerste verzoek van Floorworks bv zal Koper alle rechten op de betrokken verzekeraars in dit verband cederen aan Floorworks bv . Indien en zolang Floorworks bv eigenaar van de producten is, zal Koper Floorworks bv onverwijld schriftelijk op de hoogte stellen wanneer enig onderdeel van de producten verloren is gegaan dan wel is beschadigd, of de producten in beslag worden genomen en/of anderszins aanspraak wordt gemaakt op (enig onderdeel van) de producten. Voorts zal Koper Floorworks bv op diens zijn eerste verzoek mededelen waar de producten, waarvan Floorworks

bv eigenaar is, zich bevinden. Bij beslag, (voorlopige) surseance van betaling of faillissement zal Koper onmiddellijk de beslag leggende deurwaarder, de bewindvoerder of de curator wijzen op de (eigendoms)rechten van Floorworks bv.

16. Reclamaties/klachten

Indien herstel noodzakelijk is, zal Floorworks bv binnen 5 werkdagen een hersteldatum voorstellen. Zodra een dossier over de tekortkoming door Floorworks bv is ontvangen, wordt dit teruggekoppeld. Indien het dossier niet volledig is, kan er geen hersteldatum worden vastgesteld. Koper is verplicht de producten onmiddellijk na aankomst op de plaats van bestemming of, indien dit eerder is, na ontvangst door hemzelf of door een in zijn opdracht handelende derde, nauwkeurig te (doen) inspecteren. Eventuele reclamaties over gebreken aan de producten die bijvoorbeeld zijn te wijten aan materiaal of fabricagefouten,

alsmede verschillen in hoeveelheid, gewicht, samenstelling of kwaliteit tussen de afgeleverde producten en de daarvoor op de orderbevestiging en/of factuur

gegeven beschrijving en reclamaties over de verrichte werkzaamheden moeten zo snel mogelijk door Koper, zijnde consument, doch uiterlijk binnen 24 uur na ontvangst en door Koper, zijnde ondernemer, zo snel mogelijk doch uiterlijk binnen twee (2) dagen na levering schriftelijk per email worden gemeld bij

Floorworks bv via info@floorworksbv.nl. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving en foto’s van de tekortkoming(en) te

bevatten, zodat Floorworks bv in staat is adequaat te reageren. Na het ontdekken van enig gebrek is Koper verplicht om het gebruik, de bewerking, verwerking of installatie van de betreffende producten onverwijld te staken. Floorworks bv is niet aansprakelijk voor de gevolgschade. Gevolgschade is schade die indirect voortvloeit uit de schadeveroorzakende gebeurtenis.Indien de koper toch een gebrekkig artikel heeft geplaatst of laten plaatsen buiten Floorworks bv om, is Floorworks bv niet aansprakelijk te stellen voor de gevolgschade. Enkel het leveren van een niet gebrekkig artikel is de verplichting van Floorworks bv. Gaat het om een restpartij of een artikel die niet leverbaar is op korte termijn, dan is Floorworks bv gerechtigd om een alternatieve vloer van soortgelijke prijs/kwaliteit aan te bieden als alternatief. Koper zal alle door Floorworks bv voor onderzoek van de reclamaties gewenste medewerking verlenen, onder meer door Floorworks bv in de gelegenheid te stellen ter plaatse een onderzoek in te (doen) stellen naar de omstandigheden van bewerking, verwerking, installatie en/of gebruik. Koper heeft geen recht tot reclameren als: er sprake van is dat Floorworks bv geen onderzoek naar de reclamatie kan doen; vloeren onjuist zijn behandeld, bijvoorbeeld

gereinigd met agressieve middelen, te zwaar belast en/of veelvuldig bewerkt met scherpe voorwerpen; de oorzaken van klachten te wijten zijn aan de onderliggende constructie of dekvloer, om welke reden dan ook; Het staat Koper niet vrij de producten te retourneren, voordat Floorworks bv daarmee schriftelijk heeft ingestemd. De kosten van retourneren kunnen Koper in rekening gebracht worden. De producten blijven voor risico van Koper. Koper kan geen aanspraken ter zake van reclamaties over gebreken van producten doen gelden jegens Floorworks bv zolang Koper enige daar rechtstreeks tegenoverstaande verplichting jegens Floorworks bv niet is nagekomen. Reclamaties betreffende geleverde producten (of verrichte werkzaamheden) kan geen invloed hebben op de rechten en verplichtingen van partijen ter zake van eerder geleverde producten (of werkzaamheden) en alsnog te leveren producten (of werkzaamheden), ook niet als

die producten zijn of zullen worden geleverd door uitvoering van dezelfde overeenkomst. Klachten betreffende de uitvoering van de overeenkomst door

Floorworks bv geven Koper nimmer het recht zijn betalingsverplichtingen ten opzichte van Floorworks bv op te schorten. Indien Koper tijdig, correct en terecht

reclameert ter zake van gebreken van een product (of dienstverlening), is de daaruit voor Floorworks bv voortvloeiende aansprakelijkheid beperkt tot de in

deze algemene voorwaarden omschreven verplichtingen, al naar gelang de aard van de reclamering en met inachtneming van de bepalingen van de artikelen 14 (garantie) en 15 (aansprakelijkheid).

17. Garantie

Voor alle door Floorworks bv geleverde goederen geldt de betreffende fabrieksgarantie. Voor alle door Floorworks bv uitgevoerde werkzaamheden geldt een (leg)garantie van twaalf (12) maanden. Consument kan alleen een beroep doen op garantie als hij volledig aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan. Consument kan alleen een beroep doen op garantie indien de producten zijn aangeschaft bij de uitvoerder van waaruit ook de opdracht tot stand is gekomen.

18. Aansprakelijkheid en vrijwaring

Indien Floorworks bv aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld. Buiten de expliciet overeengekomen c.q. door Floorworks bv gegeven garanties aanvaardt zij geen enkele aansprakelijkheid. Onverminderd het bepaalde in lid 2 van dit

artikel is Floorworks bv slechts aansprakelijk voor directe schade. Iedere aansprakelijkheid van Floorworks bv voor gevolgschade, zoals bedrijfsschade, winstderving en/of geleden verlies, vertragingsschade en/of personen- of letselschade, is uitdrukkelijk uitgesloten. Indien Floorworks bv aansprakelijk is voor directe schade jegens Koper dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het factuurbedrag, respectievelijk de koopsom (exclusief BTW) althans dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. De aansprakelijkheid is te allen tijde beperkt tot maximaal het bedrag van de door

de assuradeur van Floorworks bv in het voorkomende geval te verstrekken uitkering. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan: de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden; de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Floorworks bv aan de overeenkomst te laten beantwoorden, tenzij deze niet aan Floorworks bv toegerekend kunnen worden; redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover Koper aantoont dat deze kosten hebben geleid

tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden. Floorworks bv is jegens Koper nimmer aansprakelijk voor schade en/of kosten, van welke aard en/of omvang dan ook, die op enigerlei wijze samenhangen met of voortvloeien uit handelingen, nalatigheden, fouten en/of de kwaliteit van het geleverde werk van derden, die door Floorworks bv bij de uitvoering van de overeenkomst zijn ingeschakeld. Het voorgaande lijdt uitzondering in geval van opzet of daarmee gelijk te stellen grove onzorgvuldigheid van Floorworks bv of zijn hoogst leidinggevende personeel. Een reeks van samenhangende schadegevallen/ gebeurtenissen geldt hierbij als één schadegeval/gebeurtenis. Koper vrijwaart Floorworks bv voor alle aanspraken van derden ter zake van schade in verband met de door Floorworks bv uitgevoerde overeenkomsten, tenzij rechtens vast komt te staan dat deze aanspraken een gevolg zijn van opzet of daarmee gelijk te stellen grove onzorgvuldigheid van Floorworks bv en Koper bovendien aantoont dat hem (Koper) ter zake geen enkel verwijt treft. Indien bij levering van producten (diensten) door Floorworks bv aan Koper aanwijzingen, voorschriften en/of gebruiksaanwijzingen worden verstrekt met betrekking tot het gebruik van de producten (diensten) en doeleinden, is Koper verplicht zich hieraan te houden. Floorworks bv mag er, behoudens andersluidende schriftelijke mededeling van Koper, van uitgaan dat Koper en zijn personeel of de personen, die Koper direct of indirect bij of met het product laat werken of verblijven, zulks in de

ruimste zin des woords, de taal waarin deze aanwijzingen of voorschriften zijn gesteld in voldoende mate beheersen om daarvan kennis te nemen en

dienovereenkomstig te handelen. Koper dient Floorworks bv uiterlijk binnen 7 dagen nadat hij bekend is geworden met c.q.bekend had kunnen zijn met de door

hem geleden schade hiervoor aan te spreken. Floorworks bv is nimmer aansprakelijk voor schade aan bekabeling, leidingen of andere aan het oog onttrokken werken en constructies, noch voor de mogelijke gevolgen van die schade. Koper kan geen beroep doen op de garantie, noch Floorworks bv op andere gronden aansprakelijk stellen indien de schade is ontstaan: door ondeskundig gebruik of gebruik in strijd met de bestemming van het geleverde of de door of namens Floorworks bv verstrekte instructies, adviezen, gebruiksaanwijzingen, bijsluiters e.d.; door ondeskundige bewaring (opslag) van de

geleverde zaken; door fouten of onvolledigheden in de door of namens Koper aan Floorworks bv verstrekte gegevens; door kalkvorming of verkleuring; door aanwijzingen of instructies van of namens Koper; doordat door of namens Koper reparaties c.q. overige werkzaamheden of bewerkingen aan het geleverde zijn uitgevoerd, zonder uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van Floorworks bv; Voorts is Floorworks bv niet aansprakelijk indien een tekortkoming van Floorworks bv het gevolg is van: arbeidsongeregeldheden bij derden of onder eigen personeel; tekortschieten van hulppersonen; transportmoeilijkheden;

brand en verlies van te leveren zaken; maatregelen van enige binnenlandse, buitenlandse of internationale overheid, zoals importverboden of handelsverboden; gewelddadige of gewapende acties of storingen in de energievoorzieningen, communicatieverbindingen of in apparatuur of programmatuur van Floorworks bv.

Koper is in de gevallen als opgesomd in de leden 15.12 en 15.13 van dit artikel volledig aansprakelijk voor alle hieruit voortvloeiende schade.

19. Extra kosten, meerwerk en/of minderwerk

Kosten die ontstaan doordat Koper in gebreke is gebleven de uitvoering of de voortgang van het werk mogelijk te maken, worden Koper extra in rekening gebracht. Meerwerk en/of minderwerk zal naar billijkheid worden verrekend. Tot meerwerk behoren in het algemeen alle werkzaamheden en leveranties die niet in de overeenkomst zijn begrepen en die door Koper worden verlangd. Onder minderwerk wordt verstaan: het overeengekomen dat met instemming van beide partijen niet wordt uitgevoerd. Niet te bevloeren vlakken worden niet in mindering gebracht. Snijverlies wordt niet geminderd. Op verzoek van Koper zullen de restanten door Floorworks bv bij hem worden achtergelaten.

20. Opschorting en ontbinding

Indien Koper één of meer van zijn verplichtingen (waaronder betalingsverplichtingen) jegens Floorworks bv niet, niet tijdig binnen een gestelde termijn of anderszins tijdig of niet behoorlijk nakomt, is Koper in verzuim en is Floorworks bv gerechtigd zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst – onverminderd alle overige aan Floorworks bv toekomende rechten – de nakoming van haar verplichtingen jegens Koper op te schorten totdat Koper alsnog volledig zijn verplichtingen jegens Floorworks bv is nagekomen. Ook indien bij Floorworks bv de gegronde vrees leeft dat Koper zijn verplichting niet na zal kunnen komen, is Floorworks bv gerechtigd de op haar rustende verplichting op te schorten. In dat geval geeft Floorworks bv Koper de gelegenheid om door middel van een verklaring zekerheid te stellen omtrent de nakoming van de op Koper rustende verplichting. Indien Koper hier niet binnen 14 werkdagen na dagtekening van het verzoek van Floorworks bv aan voldoet, heeft Floorworks bv het recht om de overeenkomst te ontbinden. In geval zich een gebeurtenis voordoet als bedoeld in lid 1 of lid 2 van dit artikel zijn alle vorderingen van Floorworks bv op Koper en de bedoelde vorderingen uit hoofde van de betreffende

overeenkomst(en) onmiddellijk en in het geheel opeisbaar en is Floorworks bv gerechtigd de betreffende producten terug te nemen en de overeenkomst en direct daarmee samenhangende overeenkomsten geheel of gedeeltelijk te ontbinden. In dat geval zullen Floorworks bv en haar gemachtigde(n) gerechtigd zijn om de terreinen en gebouwen van Koper te betreden teneinde de producten in bezit te nemen. Koper is verplicht de nodige maatregelen te nemen teneinde Floorworks bv in de gelegenheid te stellen zijn rechten te effectueren.

21. Privacy en contactpersoon

Bij het plaatsen van een bestelling bij Floorworks bv, wordt uitsluitend gecommuniceerd met de contactpersoon die de bestelling heeft geplaatst. Deze exclusieve benadering is ingesteld om de privacy en bescherming van klantgegevens, inclusief orderbedragen, klantgegevens en details van de bestelling, te waarborgen. De keuze om uitsluitend met de initiële contactpersoon te communiceren is ingegeven door ons beleid om klantinformatie strikt vertrouwelijk te behandelen en verwarring omtrent de details van de bestelling te voorkomen. Indien een andere persoon dan de initiële contactpersoon namens de klant bevoegd dient te worden om informatie omtrent de bestelling te ontvangen, dient dit schriftelijk en ondertekend bevestigd te worden door de initiële contactpersoon of een bevoegde vertegenwoordiger. Het is de verantwoordelijkheid van de klant om wijzigingen in de contactpersoon schriftelijk aan ons door te geven. Floorworks bv is niet aansprakelijk voor enige onduidelijkheden of problemen die voortvloeien uit het niet doorgeven van een wijziging in de contactpersoon.

Offerte Aanvragen